Wednesday, August 6, 2008

INDOKTRINASI FURSAN...!

(Dari kiri: Aku, Hazil, Khairuddin, Ridhwan, Arabi dan Kamil...antara yang terawal tahun 2000)
(Al Fursan di Festival Nasyid Negeri Pahang 2002 di Jabatan Agama Islam Pahang)

(Generasi Ketiga Al-Fursan 1999-2000)

Banyak juga perkhabaran yang kudengar mengenai mantan-mantan ahli nasyid Fursan dan Fursanis (perempuan) ni selepas mereka meninggalkan bangku sekolah. Ada yang aktif di dalam aktiviti kebudayaan di universiti sampai ke Japan, Indonesia dan negara-negara luar, ada yang menjadi jurulatih nasyid di UNITEN Muadzam Shah, ada yang menubuhkan pasukan nasyid sendiri dan pernah buat persembahan di Istana Pahang malah membuat album sendiri. Ada juga yang kudengar senyap sunyi sudah dalam bidang ini dan mencebur diri dalam dunia akademik semata-mata. Ada juga yang kini menjadi pekerja sambilan di KFC sementara menunggu semester habis...bagus sungguh anak-anak buahku..tak buang masa..!

Tak kisahlah..bagiku yang penting mereka menjadi manusia berguna dan dapat menggunakan sedikit skill-skill menghadapi kehidupan, pertandingan dan cabaran semasa mereka menjadi ahli Fursan dahulu. Fursan hanya satu wadah untukku dan guru-guru lain menerapkan ajaran-ajaran, nilai-nilai, akhlak, keperibadian serta kekuatan dalaman/rohani kepada generasi-generasi anak Melayu di SMK Agama Pahang ini. Kita didik mereka kalau nak menang kena usaha, kalau nak menang kena ada strategi, kalau nak menang kena ada pengorbanan, kena ada hormat kepada guru, kena ada koordinasi dalam tindakan, kena ada persediaan..dan macam-macam lagi..kalau semua tu dapat diterapkan dalam kehidupan sebagai pelajar..yalah...sebab tu aku kata Fursan ni hanya satu wadah indoktrinasi bagi aku...
Kalau orang tak faham cara aku bekerja, memang susah. Setakat ni..aku dan Razali memang sekepala bab indoktrinasi ni...kami bukan sekadar nak menang pertandingan..ada sesuatu yang lebih besar lagi dalam pertandingan..kita kena look beyond...baru kita matang dan bermotivasi untuk melatih..kalau tidak bila kalah sahaja putus asa..itu tak betul tu..!

No comments: